[Liidin] Fwd: Riippuliitimen hinaaminen trikellä
Katriina Kajala
katriina at kokemuskauppa.com
Fri Dec 21 12:01:57 EET 2012
Hei,
Kysyin Trafilta pari lisäkysymystä trikehinauksiin liittyen (onko
määräyksissä vaatimusta trikehinaajan kokemustasolle ja saako hinauksen
kulut maksaa suoraan triken omistajalle). Vastaukset alla.
Katriina
--
Kokemuskauppa Oy
www.kokemuskauppa.com
katriina at kokemuskauppa.com
044-747 0533
Tykkää meistä, se kannattaa!
www.facebook.com/Kokemuskauppa
-------- Original Message --------
Subject: VS: VS: Riippuliitimen hinaaminen trikellä
Date: Thu, 20 Dec 2012 11:28:37 +0200
From: Ansa Hannu <Hannu.Ansa at trafi.fi>
To: Katriina Kajala <katriina at kokemuskauppa.com>
Hei,
Tässä vastaukset kahteen lisäkysymykseesi.
Ilmailumääräyksissä ei ole määritelty liitimellä liidintä hinaavan lentäjän kokemusvaatimuksia tai oikeutta hinata.
Ilmailumääräys OPS M2-9 määrittelee vain eri lentoonlähtötapoja käyttävien hinattavien kokemusvaatimukset, mutta ei hinaajan kokemusvaatimusta. Määräysten mukaan toimittaessa riittää se, että trikehinaajalla on kelpoisuus-/koulutustodistus trikellä lentämiseen.
Liidinlentäjien turvallisuudesta huolehtiminen on hyvin pitkälti lentäjien omissa käsissä. Näin ollen on hyvä noudattaa hyväksi todettuja tapoja ja menetelmiä.
Turvallisen toiminnan kannalta näkisin asian niin, että jo aikaisemmin hinanneet voisivat "isoisän oikeudella" edelleenkin hinata, mutta ennen hinaamisten uudelleen aloittamista tulisi hinaamisen eri vaiheiden ja niihin liittyvien mahdollisten riskien ja pakkotilanteiden kertaaminen kuitenkin tehdä yhdessä asioista hyvin perillä olevien ohjaajien kesken.
Ne hinaamaan aikovat, jotka eivät ole ennen hinanneet voitaisiin kouluttaa koulutusohjelmaan lisättävän hinauslentäjäkoulutuksen mukaan. Sellaisen tekemiseen voisi soveltuvin osin käyttää pohjana mm. tietoja jotka löytyvät ilmailumääräyksestä PEL M2-70 Ultrakevytlentäjän lupakirja, kohta 9.2 Hinauslentäjäoikeus, sekä sen perusteella tehdyistä koulutusohjelmista.
Nykykäytännön mukaan kerhotoiminnan puitteissa tapahtuva hinaustoiminta ja laskuvarjohyppääjien pudottaminen on katsottu olevan sellaista toimintaa jota ei tehdä ansiotarkoituksessa.
Ilma-aluksen vuokraaminen ei ole luvanvaraista, joten kerho voi vuokrata sellaisen käyttöönsä, tehdä käyttäjäsopimuksen ja maksaa siitä ilma-aluksen omistajalle vuokraa.
Esimerkiksi Räyskälä-Säätiö tarjoaa purjelentokoneiden hinauksia jäsenkerhojensa jäsenille omilla hinauskoneillaan sekä myös muulla hinauskalustolla josta on tehty erilliset sopimukset. Jäsenillä on mahdollisuus vaikuttaa kattojärjestöjensä hallitusten kokoonpanoon kokouksissa ja sitä kautta myös tarjottuun palveluun ja sen hintaan. Samoin laskuvarjohyppääjiä pudotetaan siten, että hyppääjät kuuluvat yhteisöön joka järjestää hyppytoiminnan.
Kaverin/kavereiden kyytiin ottaminen moottorilentokoneella ja kustannusten jakaminen tasan on yleisesti tunnettu ja hyväksytty asia, kun taas jonkun vieraan henkilön lennättämisen katsotaan olevan korvausta vastaan tapahtuvaa toimintaa, mikäli rahaa siirtyy.
Mikäli yksityinen triken omistaja tarjoaisi hinauksia, vaikka pelkästään hinauskustannukset kattavalla hinnalla, on tällainen toiminta nykykäytännön mukaan tulkittu hinauspalvelun tarjoamiseksi korvausta vastaan.
Terveisin
******************************
Hannu Ansa
Tarkastaja
Vaatimustenmukaisuus, Valvonta
p.029 534 6016, 050 511 3600
e-mail: hannu.ansa(at)trafi.fi
Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi
Ilmailu
Kumpulantie 9, Helsinki
PL 320, 00101 Helsinki
www.trafi.fi
-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Katriina Kajala [mailto:katriina at kokemuskauppa.com]
Lähetetty: 22. marraskuuta 2012 10:15
Vastaanottaja: Ansa Hannu
Aihe: Re: VS: Riippuliitimen hinaaminen trikellä
Hei,
Kiitos paljon vastauksestasi! Tämä auttaa meitä pitkälle.
Varmistaisitko vielä kaksi asiaa:
- Määräykset eivät edellytä trikehinaajalta tiettyä kokemustasoa, eli riittää että trikehinaajalla on kelpoisuus-/koulutustodistus trikellä lentämiseen?
- Tarkoittaako "hinaamista tehdään omalla kustannuksella ilman kaupallisia tavoitteita" sitä, että triken kustannukset saadaan kuitenkin maksaa suoraan triken omistajalle? Vai pitääkö välissä olla jokin byrokraattinen taho kuten kerho, jolle hinattavat maksavat ja joka puolestaan vuokraa triken sen omistajalta? Liitäjien on tarkoitus toimia harrastajina ilman kaupallisia tavoitteita, eivätkä trikelentäjät saa palkkaa tai muuta korvausta. Trikelle hinaamisesta koituvat kulut (polttoaine tms.) on kuitenkin kohtuullista hinattavien maksaa, joten saako nämä kulut maksaa suoraan triken omistajalle?
Kiitos vastauksista jo etukäteen,
Katriina Kajala
--
Kokemuskauppa Oy
www.kokemuskauppa.com
katriina at kokemuskauppa.com
044-747 0533
Tykkää meistä, se kannattaa!
www.facebook.com/Kokemuskauppa
On 15.11.2012 16:34, Ansa Hannu wrote:
> Hei,
>
> Anteeksi että vastaus on viipynyt.
> Olen löytänyt seuraavat asiaa koskevat kohdat ilmailulaista ja ilmailumääräyksistä:
>
> Ilmailulain 6§, 2 momentissa sanotaan että: " Jäljempänä 2,3,5,6 ja 9 luvussa olevia säännöksiä ei sovelleta seuraaviin ilma-aluksiin ja laitteisiin; ja jos lentoturvallisuuden kannalta ei ole estettä, Liikenteen turvallisuusvirasto voi myöntää niille vähäisiä poikkeuksia 7 ja 8 luvun säännöksistä: 1) painopisteohjattu ultrakevyt lentokone tai moottoroitu laskuvarjo; 2) liidin, jonka rakenteellinen massa yksipaikkaisena on enintään 80 kilogrammaa tai kaksipaikkaisena 100 kilogrammaa, mukaan luettuna jaloilta lähtevät liitimet; ...".
>
> Ilmailulain 7 luvun 77§, 2 momentissa esitetään että: "Lentotyölupaa ei vaadita Liikenteen turvallisuusviraston määräysten mukaisesti tapahtuviin: 1) purjelentokoneiden hinauslentoihin; ..."
> Ilmailulain 7 luvun 77§, 3 momentissa esitetään että: "Liikenteen turvallisuusvirasto voi sallia, että muutakin kuin 2 momentissa tarkoitettua lentotyötä saa harjoittaa ilman lupaa, jos luvan hankkiminen ei turvallisuuden varmistamiseksi ole tarpeen."
>
> Ilmailumääräys OPS M2-9 Liitimet määrää liiditoiminnasta. Sen kohdan 4.3 alla on: "Liitimen lentoonlähtötapoja ovat: a) rinnelähtö, b) auto-, vintturi- tai vastaava hinaus, c) lentohinaus tai d) lentoonlähtö oman moottorin voimalla."...
>
> Ilmailumääräyksen OPS M1-23 Lentotyö, ensimmäisen sivun alaosassa sanotaan: "Ilmailuhallinnon lupa vaaditaan kuitenkin, paitsi harjoitettaessa lentotyötä valtion ilma-aluksella rajavartiolaitoksen lakisääteisten tehtävien hoitamiseksi, aina a) Ilma-alusten ja muiden esineiden hinauslentoihin, lukuun ottamatta Ilmailuhallinnon määräysten mukaisesti tapahtuvia purjelentokoneiden tai liitimien hinauslentoja ...".
>
> Ilmailumääräyksen OPS M1-23 Lentotyö, kohdassa 3.2 alakohtien a) ja b) vaatimus lentokelpoisuustodistuksesta ja ansiolentäjän lupakirjasta kumotaan seuraavasti kohdassa c): "Edellä kohdissa a) ja b) sanotut vaatimukset eivät kuitenkaan ole voimassa, kun toiminnan harjoittaja tekee lentotyötä omalla kustannuksellaan omiin tarkoituksiinsa, ilman toisen toimeksiantoa tai pyyntöä,...".
>
> Näin on toimittu purjelentokoneiden hinauksissa sekä laskuvarjohyppääjien pudotuksissa, jolloin toiminta on tapahtunut jonkun yhteisön (kerho, säätiö tms.) sisällä.
> Käytännön esimerkkinä purjelentokoneita hinataan jatkuvasti myös ultrakevyillä lentokoneilla, joilla ei ole lentokelpoisuustodistusta, vaan lupa ilmailuun, eikä ohjaajalla ole tarvinnut olla CPL-lupakirjaa.
>
> Yllä oleviin ilmailulain ja ilmailumääräysten kohtiin vedoten on selvää, että harrasteilmailun hinaustoiminnassa lentotyölupaa ei vaadita liitimien hinaamiseen, kuten ei purjelentokoneiden hinaamiseenkaan, kun kaikki toiminta tapahtuu määräysten mukaan. Liitimien hinaamista trikellä (painopisteohjattu ultrakevyt lentokone) ei ole kielletty, kuten ei purjelentokoneen hinaamista experimental lentokoneella tai ultrakevyellä lentokoneella. Hinaajalta ei vaadita CPL lupakirjaa kun tätä lentotyötä, siis hinaamista tehdään omalla kustannuksella ilman kaupallisia tavoitteita.
>
>
> Jotta liitimen ohjaaja voi käyttää haluamaansa lentoonlähtötapaa, on hänen saatava siihen OPS M2-9 kohdan 1 määritelmien mukaan koulutusohjelman mukainen koulutus jonka tulee täyttää OPS M2-9, kohdassa 4.3.2 esitetty kunkin lentoonlähtötavan kokemusvaatimus. Liidinkoulutukseen ei vaadita koulutuslupaa vaan siihen riittää lentokoulutusilmoitus joka toimitetaan Trafi:iin. Koulutusilmoituksen mukana seuraavaan koulutusohjelmaan tulee lisätä lähtötapakoulutuksiin lentohinauskoulutus, jos sitä ei siinä vielä ole.
>
> (Lentosääntöjen OPS M1-1, kohta 3.2 väistämissäännöissä liitimet, myös moottorin voimalla kulkevat, rinnastetaan purjelentokoneisiin).
>
>
> Terveisin
> ******************************
> Hannu Ansa
> Tarkastaja
> Vaatimustenmukaisuus, Valvonta
> p.029 534 6016, 050 511 3600
> e-mail: hannu.ansa(at)trafi.fi
> Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi
> Ilmailu
> Kumpulantie 9, Helsinki
> PL 320, 00101 Helsinki
> www.trafi.fi
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://lists.jyu.fi/pipermail/liidin/attachments/20121221/46a87bf0/attachment.html>
More information about the Liidin
mailing list