<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#ffffff">
    Hei,<br>
    <br>
    Kysyin Trafilta pari lis&auml;kysymyst&auml; trikehinauksiin liittyen (onko
    m&auml;&auml;r&auml;yksiss&auml; vaatimusta trikehinaajan kokemustasolle ja saako
    hinauksen kulut maksaa suoraan triken omistajalle). Vastaukset alla.<br>
    <br>
    Katriina<br>
    <pre class="moz-signature" cols="72">-- 
Kokemuskauppa Oy
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.kokemuskauppa.com">www.kokemuskauppa.com</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:katriina@kokemuskauppa.com">katriina@kokemuskauppa.com</a>
044-747 0533

Tykk&auml;&auml; meist&auml;, se kannattaa!
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.facebook.com/Kokemuskauppa">www.facebook.com/Kokemuskauppa</a></pre>
    <br>
    <br>
    -------- Original Message --------
    <table class="moz-email-headers-table" border="0" cellpadding="0"
      cellspacing="0">
      <tbody>
        <tr>
          <th valign="BASELINE" align="RIGHT" nowrap="nowrap">Subject: </th>
          <td>VS: VS: Riippuliitimen hinaaminen trikell&auml;</td>
        </tr>
        <tr>
          <th valign="BASELINE" align="RIGHT" nowrap="nowrap">Date: </th>
          <td>Thu, 20 Dec 2012 11:28:37 +0200</td>
        </tr>
        <tr>
          <th valign="BASELINE" align="RIGHT" nowrap="nowrap">From: </th>
          <td>Ansa Hannu <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:Hannu.Ansa@trafi.fi">&lt;Hannu.Ansa@trafi.fi&gt;</a></td>
        </tr>
        <tr>
          <th valign="BASELINE" align="RIGHT" nowrap="nowrap">To: </th>
          <td>Katriina Kajala <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:katriina@kokemuskauppa.com">&lt;katriina@kokemuskauppa.com&gt;</a></td>
        </tr>
      </tbody>
    </table>
    <br>
    <br>
    <pre>Hei,

T&auml;ss&auml; vastaukset kahteen lis&auml;kysymykseesi.

Ilmailum&auml;&auml;r&auml;yksiss&auml; ei ole m&auml;&auml;ritelty liitimell&auml; liidint&auml; hinaavan lent&auml;j&auml;n kokemusvaatimuksia tai oikeutta hinata.
Ilmailum&auml;&auml;r&auml;ys OPS M2-9 m&auml;&auml;rittelee vain eri lentoonl&auml;ht&ouml;tapoja k&auml;ytt&auml;vien hinattavien kokemusvaatimukset, mutta ei hinaajan kokemusvaatimusta. M&auml;&auml;r&auml;ysten mukaan toimittaessa riitt&auml;&auml; se, ett&auml; trikehinaajalla on kelpoisuus-/koulutustodistus trikell&auml; lent&auml;miseen.
Liidinlent&auml;jien turvallisuudesta huolehtiminen on hyvin pitk&auml;lti lent&auml;jien omissa k&auml;siss&auml;. N&auml;in ollen on hyv&auml; noudattaa hyv&auml;ksi todettuja tapoja ja menetelmi&auml;.
Turvallisen toiminnan kannalta n&auml;kisin asian niin, ett&auml; jo aikaisemmin hinanneet voisivat "isois&auml;n oikeudella" edelleenkin hinata, mutta ennen hinaamisten uudelleen aloittamista tulisi hinaamisen eri vaiheiden ja niihin liittyvien mahdollisten riskien ja pakkotilanteiden kertaaminen kuitenkin tehd&auml; yhdess&auml; asioista hyvin perill&auml; olevien ohjaajien kesken.
Ne hinaamaan aikovat, jotka eiv&auml;t ole ennen hinanneet voitaisiin kouluttaa koulutusohjelmaan lis&auml;tt&auml;v&auml;n hinauslent&auml;j&auml;koulutuksen mukaan. Sellaisen tekemiseen voisi soveltuvin osin k&auml;ytt&auml;&auml; pohjana mm. tietoja jotka l&ouml;ytyv&auml;t ilmailum&auml;&auml;r&auml;yksest&auml; PEL M2-70 Ultrakevytlent&auml;j&auml;n lupakirja, kohta 9.2 Hinauslent&auml;j&auml;oikeus, sek&auml; sen perusteella tehdyist&auml; koulutusohjelmista.

Nykyk&auml;yt&auml;nn&ouml;n mukaan kerhotoiminnan puitteissa tapahtuva hinaustoiminta ja laskuvarjohypp&auml;&auml;jien pudottaminen on katsottu olevan sellaista toimintaa jota ei tehd&auml; ansiotarkoituksessa.
Ilma-aluksen vuokraaminen ei ole luvanvaraista, joten kerho voi vuokrata sellaisen k&auml;ytt&ouml;&ouml;ns&auml;, tehd&auml; k&auml;ytt&auml;j&auml;sopimuksen ja maksaa siit&auml; ilma-aluksen omistajalle vuokraa.
Esimerkiksi R&auml;ysk&auml;l&auml;-S&auml;&auml;ti&ouml; tarjoaa purjelentokoneiden hinauksia j&auml;senkerhojensa j&auml;senille omilla hinauskoneillaan sek&auml; my&ouml;s muulla hinauskalustolla josta on tehty erilliset sopimukset. J&auml;senill&auml; on mahdollisuus vaikuttaa kattoj&auml;rjest&ouml;jens&auml; hallitusten kokoonpanoon kokouksissa ja sit&auml; kautta my&ouml;s tarjottuun palveluun ja sen hintaan. Samoin laskuvarjohypp&auml;&auml;ji&auml; pudotetaan siten, ett&auml; hypp&auml;&auml;j&auml;t kuuluvat yhteis&ouml;&ouml;n joka j&auml;rjest&auml;&auml; hyppytoiminnan.
Kaverin/kavereiden kyytiin ottaminen moottorilentokoneella ja kustannusten jakaminen tasan on yleisesti tunnettu ja hyv&auml;ksytty asia, kun taas jonkun vieraan henkil&ouml;n lenn&auml;tt&auml;misen katsotaan olevan korvausta vastaan tapahtuvaa toimintaa, mik&auml;li rahaa siirtyy.
Mik&auml;li yksityinen triken omistaja tarjoaisi hinauksia, vaikka pelk&auml;st&auml;&auml;n hinauskustannukset kattavalla hinnalla, on t&auml;llainen toiminta nykyk&auml;yt&auml;nn&ouml;n mukaan tulkittu hinauspalvelun tarjoamiseksi korvausta vastaan.

Terveisin
******************************
Hannu Ansa
Tarkastaja
Vaatimustenmukaisuus, Valvonta
p.029 534 6016, 050 511 3600
e-mail: hannu.ansa(at)trafi.fi
Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi
Ilmailu
Kumpulantie 9, Helsinki
PL 320, 00101 Helsinki
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.trafi.fi">www.trafi.fi</a>



-----Alkuper&auml;inen viesti-----
L&auml;hett&auml;j&auml;: Katriina Kajala [<a class="moz-txt-link-freetext" href="mailto:katriina@kokemuskauppa.com">mailto:katriina@kokemuskauppa.com</a>] 
L&auml;hetetty: 22. marraskuuta 2012 10:15
Vastaanottaja: Ansa Hannu
Aihe: Re: VS: Riippuliitimen hinaaminen trikell&auml;

Hei,

Kiitos paljon vastauksestasi! T&auml;m&auml; auttaa meit&auml; pitk&auml;lle.

Varmistaisitko viel&auml; kaksi asiaa:
- M&auml;&auml;r&auml;ykset eiv&auml;t edellyt&auml; trikehinaajalta tietty&auml; kokemustasoa, eli riitt&auml;&auml; ett&auml; trikehinaajalla on kelpoisuus-/koulutustodistus trikell&auml; lent&auml;miseen?
- Tarkoittaako "hinaamista tehd&auml;&auml;n omalla kustannuksella ilman kaupallisia tavoitteita" sit&auml;, ett&auml; triken kustannukset saadaan kuitenkin maksaa suoraan triken omistajalle? Vai pit&auml;&auml;k&ouml; v&auml;liss&auml; olla jokin byrokraattinen taho kuten kerho, jolle hinattavat maksavat ja joka puolestaan vuokraa triken sen omistajalta? Liit&auml;jien on tarkoitus toimia harrastajina ilman kaupallisia tavoitteita, eiv&auml;tk&auml; trikelent&auml;j&auml;t saa palkkaa tai muuta korvausta. Trikelle hinaamisesta koituvat kulut (polttoaine tms.) on kuitenkin kohtuullista hinattavien maksaa, joten saako n&auml;m&auml; kulut maksaa suoraan triken omistajalle?

Kiitos vastauksista jo etuk&auml;teen,

Katriina Kajala

--
Kokemuskauppa Oy
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.kokemuskauppa.com">www.kokemuskauppa.com</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:katriina@kokemuskauppa.com">katriina@kokemuskauppa.com</a>
044-747 0533

Tykk&auml;&auml; meist&auml;, se kannattaa!
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.facebook.com/Kokemuskauppa">www.facebook.com/Kokemuskauppa</a>


On 15.11.2012 16:34, Ansa Hannu wrote:
&gt; Hei,
&gt;
&gt; Anteeksi ett&auml; vastaus on viipynyt.
&gt; Olen l&ouml;yt&auml;nyt seuraavat asiaa koskevat kohdat ilmailulaista ja ilmailum&auml;&auml;r&auml;yksist&auml;:
&gt;
&gt; Ilmailulain 6&sect;, 2 momentissa sanotaan ett&auml;: " J&auml;ljemp&auml;n&auml; 2,3,5,6 ja 9 luvussa olevia s&auml;&auml;nn&ouml;ksi&auml; ei sovelleta seuraaviin ilma-aluksiin ja laitteisiin; ja jos lentoturvallisuuden kannalta ei ole estett&auml;, Liikenteen turvallisuusvirasto voi my&ouml;nt&auml;&auml; niille v&auml;h&auml;isi&auml; poikkeuksia 7 ja 8 luvun s&auml;&auml;nn&ouml;ksist&auml;: 1) painopisteohjattu ultrakevyt lentokone tai moottoroitu laskuvarjo; 2) liidin, jonka rakenteellinen massa yksipaikkaisena on enint&auml;&auml;n 80 kilogrammaa tai kaksipaikkaisena 100 kilogrammaa, mukaan luettuna jaloilta l&auml;htev&auml;t liitimet; ...".
&gt;
&gt; Ilmailulain 7 luvun 77&sect;, 2 momentissa esitet&auml;&auml;n ett&auml;: "Lentoty&ouml;lupaa ei vaadita Liikenteen turvallisuusviraston m&auml;&auml;r&auml;ysten mukaisesti tapahtuviin: 1) purjelentokoneiden hinauslentoihin; ..."
&gt; Ilmailulain 7 luvun 77&sect;, 3 momentissa esitet&auml;&auml;n ett&auml;: "Liikenteen turvallisuusvirasto voi sallia, ett&auml; muutakin kuin 2 momentissa tarkoitettua lentoty&ouml;t&auml; saa harjoittaa ilman lupaa, jos luvan hankkiminen ei turvallisuuden varmistamiseksi ole tarpeen."
&gt;
&gt; Ilmailum&auml;&auml;r&auml;ys OPS M2-9 Liitimet m&auml;&auml;r&auml;&auml; liiditoiminnasta. Sen kohdan 4.3 alla on: "Liitimen lentoonl&auml;ht&ouml;tapoja ovat: a) rinnel&auml;ht&ouml;, b) auto-, vintturi- tai vastaava hinaus, c) lentohinaus tai d) lentoonl&auml;ht&ouml; oman moottorin voimalla."...
&gt;
&gt; Ilmailum&auml;&auml;r&auml;yksen OPS M1-23 Lentoty&ouml;, ensimm&auml;isen sivun alaosassa sanotaan: "Ilmailuhallinnon lupa vaaditaan kuitenkin, paitsi harjoitettaessa lentoty&ouml;t&auml; valtion ilma-aluksella rajavartiolaitoksen lakis&auml;&auml;teisten teht&auml;vien hoitamiseksi, aina a) Ilma-alusten ja muiden esineiden hinauslentoihin, lukuun ottamatta Ilmailuhallinnon m&auml;&auml;r&auml;ysten mukaisesti tapahtuvia purjelentokoneiden tai liitimien hinauslentoja ...".
&gt;
&gt; Ilmailum&auml;&auml;r&auml;yksen OPS M1-23 Lentoty&ouml;, kohdassa 3.2 alakohtien a) ja b) vaatimus lentokelpoisuustodistuksesta ja ansiolent&auml;j&auml;n lupakirjasta kumotaan seuraavasti kohdassa c): "Edell&auml; kohdissa a) ja b) sanotut vaatimukset eiv&auml;t kuitenkaan ole voimassa, kun toiminnan harjoittaja tekee lentoty&ouml;t&auml; omalla kustannuksellaan omiin tarkoituksiinsa, ilman toisen toimeksiantoa tai pyynt&ouml;&auml;,...".
&gt;
&gt; N&auml;in on toimittu purjelentokoneiden hinauksissa sek&auml; laskuvarjohypp&auml;&auml;jien pudotuksissa, jolloin toiminta on tapahtunut jonkun yhteis&ouml;n (kerho, s&auml;&auml;ti&ouml; tms.) sis&auml;ll&auml;.
&gt; K&auml;yt&auml;nn&ouml;n esimerkkin&auml; purjelentokoneita hinataan jatkuvasti my&ouml;s ultrakevyill&auml; lentokoneilla, joilla ei ole lentokelpoisuustodistusta, vaan lupa ilmailuun, eik&auml; ohjaajalla ole tarvinnut olla CPL-lupakirjaa.
&gt;
&gt; Yll&auml; oleviin ilmailulain ja ilmailum&auml;&auml;r&auml;ysten kohtiin vedoten on selv&auml;&auml;, ett&auml; harrasteilmailun hinaustoiminnassa lentoty&ouml;lupaa ei vaadita liitimien hinaamiseen, kuten ei purjelentokoneiden hinaamiseenkaan, kun kaikki toiminta tapahtuu m&auml;&auml;r&auml;ysten mukaan. Liitimien hinaamista trikell&auml; (painopisteohjattu ultrakevyt lentokone) ei ole kielletty, kuten ei purjelentokoneen hinaamista experimental lentokoneella tai ultrakevyell&auml; lentokoneella. Hinaajalta ei vaadita CPL lupakirjaa kun t&auml;t&auml; lentoty&ouml;t&auml;, siis hinaamista tehd&auml;&auml;n omalla kustannuksella ilman kaupallisia tavoitteita.
&gt;
&gt;
&gt; Jotta liitimen ohjaaja voi k&auml;ytt&auml;&auml; haluamaansa lentoonl&auml;ht&ouml;tapaa, on h&auml;nen saatava siihen OPS M2-9 kohdan 1 m&auml;&auml;ritelmien mukaan koulutusohjelman mukainen koulutus jonka tulee t&auml;ytt&auml;&auml; OPS M2-9, kohdassa 4.3.2 esitetty kunkin lentoonl&auml;ht&ouml;tavan kokemusvaatimus. Liidinkoulutukseen ei vaadita koulutuslupaa vaan siihen riitt&auml;&auml; lentokoulutusilmoitus joka toimitetaan Trafi:iin. Koulutusilmoituksen mukana seuraavaan koulutusohjelmaan tulee lis&auml;t&auml; l&auml;ht&ouml;tapakoulutuksiin lentohinauskoulutus, jos sit&auml; ei siin&auml; viel&auml; ole.
&gt;
&gt; (Lentos&auml;&auml;nt&ouml;jen OPS M1-1, kohta 3.2 v&auml;ist&auml;miss&auml;&auml;nn&ouml;iss&auml; liitimet, my&ouml;s moottorin voimalla kulkevat, rinnastetaan purjelentokoneisiin).
&gt;
&gt;
&gt; Terveisin
&gt; ******************************
&gt; Hannu Ansa
&gt; Tarkastaja
&gt; Vaatimustenmukaisuus, Valvonta
&gt; p.029 534 6016, 050 511 3600
&gt; e-mail: hannu.ansa(at)trafi.fi
&gt; Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi
&gt; Ilmailu
&gt; Kumpulantie 9, Helsinki
&gt; PL 320, 00101 Helsinki
&gt; <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.trafi.fi">www.trafi.fi</a>
</pre>
  </body>
</html>