[Liidin] Trike hinausleiri??
Juha Herrala
juha.herrala at tpnet.fi
Wed May 8 17:25:34 EEST 2013
Lisätään tähän vielä vertailukohdaksi se minun kokemukseni < 25 hinausta
eikä kertaakaan kunnon termiikissä. Niistä kerran tartuin 800 m
korkeudessa vaikka se mun nostoihin keskittäminenkin on hakusessa.
3) Aiemmalla mastollisella kokemukseni samankaltainen, nykyisellä mylar
mastollisella en ole kokenut nopeutta ongelmaksi Air creation GTE 912
perässä
4) Juuri tämä on mielestäni turvallista kun hinauksen voi keskeyttää ja
se pitääkin keskeyttää koska vaan jos vähänkin tuntuu epämukavalta.
Yleensä tuntuu mukavalta (siis kun ei ole ryppyistä, jolloin minustakin
taittopyörä on parempi vaihtoehto jo Vesojen mainitsemista syistä)
Heikossa kelissä juuri SP2 pilotille olisi motivoivaa päästä vaikka 800
metriin niitä nostoja opettelemaan. Tunnetusti se noston ottaminenkin
helpottuu mitä korkeammalla siihen pääsee. Taitojen kehittyessä siihen
tuttuun nostoon pääsee sitten kiinni alempaakin.
Onko nyt nähtävä niin, että hinaajia ei ole ja oppilaat saavat opetella
tarttumaan nostoon matalalla. Miksi uusilla kavereilla pitäis olla sen
helpompaa kuin meilläkään?
Juha
On Wed, 2013-05-08 at 10:41 +0300, Vesa Lappalainen wrote:
> >
> > 1. Oman kokemukseni mukaan trikehinaus on lähtökohtaisesti luotettavampi
> > ja turvallisempi tapa hinata kuin taittopyörähinaus koska hinattava
>
> Mun kokemushan ei ole kuin vajaa 5400 lentoa joista joitakin
> satoja trikehinauksessa ja saman verran hinaajana.
>
> En kyllä sanoisi luotettavammaksi ja turvallisemmaksi trike-hinausta.
> 1) kallista
> 2) vaatii paljon järjestelyjä, vähän hinaajia/koneita
> 3) lähdössä mennään aika limiteillä, eli joutuu painamaan
> liitimen väkisin ylinopeudelle (eikä mulla ole edes Suomen
> hitain liidin). Viimeksi myös potkurivirta aiheutti
> sydämmentykytyksiä alkumetreillä.
> 4) Koko hinauksen ajan mennään aika rajoilla ja hinauksen keskeytyminen
> mahdollista missä vaiheessa vaan. Ryppykelissä saa tehdä ihan
> oikeasti töitä.
>
> Toki tietyissä oloissa voi pelastaa lentopäivän naruhinaukseen verrattuna,
> mutta jos nykyisin porukan keskiarvo rupeaa olemaan 1-3 hinausta/tarttuminen,
> niin tuo ero on pienentynyt.
>
> Homma voi olla hieman erilainen jos on riittävän hitaita trikejä, mutta
> empä ole useasti sellaisen perässä ollut.
>
> Naruhinauksessa pidän nimenomaan siitä, että takana on voimaa
> ja silloin turbulensseistä mennään läpi niin että on ohjausreserviä
> käytettävissä.
>
> Vaihtoehtoinen tapa tuo on hinata, mutta kategorisesti en sanoisi
> turvallisemmaksi. Oman KOKEMUKSENI perusteella :-)
>
> Vesa
More information about the Liidin
mailing list