[Liidin] Trike hinausleiri??
Vesa Laitinen
vesa.laitinen at steelmont.com
Wed May 8 12:39:20 EEST 2013
VESA LAITINEN
STEELMONT SERVICE OY
VESIJÄRVENKATU 74 D
FIN-15140 LAHTI
TEL.+358-(0)40-556 0986
vesa.laitinen at steelmont.com
-----Original Message-----
From: liidin-bounces at lists.jyu.fi [mailto:liidin-bounces at lists.jyu.fi] On Behalf Of Vesa Lappalainen
Sent: 8. toukokuuta 2013 10:41
Cc: liidin at lists.jyu.fi
Subject: Re: [Liidin] Trike hinausleiri??
>
> 1. Oman kokemukseni mukaan trikehinaus on lähtökohtaisesti
> luotettavampi ja turvallisempi tapa hinata kuin taittopyörähinaus
> koska hinattava
Mun kokemushan ei ole kuin vajaa 5400 lentoa joista joitakin satoja trikehinauksessa ja saman verran hinaajana.
En kyllä sanoisi luotettavammaksi ja turvallisemmaksi trike-hinausta.
1) kallista
2) vaatii paljon järjestelyjä, vähän hinaajia/koneita
3) lähdössä mennään aika limiteillä, eli joutuu painamaan
liitimen väkisin ylinopeudelle (eikä mulla ole edes Suomen
hitain liidin). Viimeksi myös potkurivirta aiheutti
sydämmentykytyksiä alkumetreillä.
4) Koko hinauksen ajan mennään aika rajoilla ja hinauksen keskeytyminen
mahdollista missä vaiheessa vaan. Ryppykelissä saa tehdä ihan
oikeasti töitä.
Toki tietyissä oloissa voi pelastaa lentopäivän naruhinaukseen verrattuna, mutta jos nykyisin porukan keskiarvo rupeaa olemaan 1-3 hinausta/tarttuminen, niin tuo ero on pienentynyt.
Homma voi olla hieman erilainen jos on riittävän hitaita trikejä, mutta empä ole useasti sellaisen perässä ollut.
#Ongelmana on ollut Traikkien nopeus, kukaan ei halua satsata rahaa yksikankaiseen hitaaseen siipeen jolla lentäminen termiikkipäivänä on tosi Gorillan hommaa ilman narun päässä roikkuvaa liidintäkin! Kokemuksen syvällä rintaäänellä!
Suomen nykyinen Traikkikanta taitaa olla suht pienisiipisiä nopeita matkapelejä. Jos jostain löytyy hitaampi vanha 80 luvun laite, ongelmana on moottorit, alitehoisella koneella joutuu hinaamaan täyskaasulla joka johtaa säännöllisiin mäntäsulkeisiin,407:n osaa purkaa vieläkin vaikka unissaan! ;-)
Maailmalla on kaupan oikein hinauskäyttöön tehtyjä traikkeja, mutta näyttää siltä että maailmallakin osataan kustannuslaskentaa ja kallistutaan sauvaohjattuihin Dragonfly tyyppisiin ultriin joilla saadaan paljon hinauksia aikaiseksi ilman että vedetetään hinauspilotti piippuun.
Kustannuslaskennan ja hinaus/ tarttumis suhteen tarkastelun jälkeen naruhinaus taitaa pestä traikit mennen tullen.
Traikkihinaaminen tietyissä olosuhteissa on vallan hauskaa hommaa, mutta kun sitä joskus 80 luvulla tosissaan harrastettiin, kunnon lentokeleillä ei enää ollutkaan niin hauskaa, mieluiten sitä ripusti itsensä pitkän narun perään!
T. Toinen Vesa
Naruhinauksessa pidän nimenomaan siitä, että takana on voimaa ja silloin turbulensseistä mennään läpi niin että on ohjausreserviä käytettävissä.
Vaihtoehtoinen tapa tuo on hinata, mutta kategorisesti en sanoisi turvallisemmaksi. Oman KOKEMUKSENI perusteella :-)
Vesa
More information about the Liidin
mailing list