[Liidin] Hylatyt SE-hakemukset

Vesa Lappalainen vesa.t.lappalainen at jyu.fi
Mon Oct 19 23:00:07 EEST 2009

> Kertoisitko Vesa omasta roolistasi mun ennätyksen taklausyrityksestä vielä
> lisää. Kerro, millaisen oman tulkinnan keksit. Katso joskus peiliin.

No minäpä kerron:

1) Meillä oli säännöissä porsaanreikä joka salli vastoin
   kansainvälisiä sääntöjä lentää nopeuslento niin että
   se mennään käytännössä liukumalla (ylitetään sallittu 2% korkeusero).
   Koska yhtään porsaanreiästä menevää suoritusta ei ennen
   sinun lentoasi ollut hyväksytty, olisi ollut hyvä aika
   oikaista sääntö ajoissa ja vaatia lento tehtäväksi lentämällä.
   Tuo ei ollut taklaus vaan mun suositus.

2) Kolmiosi ei täyttänyt 28% sääntöä, vaan oli himpun alle.
   Taas säännöissämme on porsaanreikä, joka ei sanonut
   selkeästi mistä tuo 28% mitataan.  Pituushypyssä
   millikin yliastuttu on yli.  28% on raja ja 27.98
   ei pyöristy siihen.  Taas minun tulkintani joka
   oli urheilullinen tulkinta, ei byrokraattinen eikä
   taklaaminen. Ja minullahan  ei edes asiassa ollut
   päätäntävaltaa, vaan tarkistin suorituksen ja ilmoitin
   mikä siinä on minun mielestäni ongelma.  Päätöksen
   teki LiT ja sinä sait ennätyksesi.  Enkä minä siitä
   sen jälkeen protestoinut.  Jatkossa 27.50% on siis myös 28%.

Puhumme hieman eri asioista.  Toisessa lentosuorituksessa
olleista marginaalisista ongelmista ja toisessa paperin
lähettämisviiveessä olleissa ongelmissa.

"Oma keksimän" säännön mukainen lento oli anomus siihen
tulevaan tilanteeseen kun tuo kohdan 1) porsaanreikä tukitaan ja
siirrytään lentämistä edellyttäviin sääntöihin.  Silloin siihen on järkevä
laittaa pohjaksi todistettava lentämällä lennetty tulos.  Siitä en
ennätystä ollut vielä hakemassakaan, vaan toimitin paperit "ajoissa".
Ymmärtääkseni Pasin kanssa meneteltiin samoin 50 km nopeuden
kohdalla?

Mutta olihan mulla se liukumallakin
nykysääntöjen mukaan tehty ennätyskin tuolla.  Siitä en toki
ole ylpeä, sillä kuka vaan riittävän korkealle päässyt voi lentää
tuollaisen lennon.  Mutta jos kerran tuolla säännöllä pelataan,
niin sitten sillä lennetään.  Tosin nykyisin ei lentäminenkään
enää riitä :-)

Kaikki muut kesän ennätyslentoni (113 edestakainen ja sen nopeus,
103 km kolmio) olivat oikeasti lentämällä tehtyjä
ja niistä olin suorituksen jälkeen tyytyväinen.  Harmittavaa
että LiT ottaa sitten tuollaisen kannan suoritusten arvon
alentamiseksi.

Vesa