[Liidin] FW: voihan vintturi
Katriina Maenpaa
jenni_julia at hotmail.com
Fri Jul 17 08:50:53 EEST 2009
> Date: Wed, 15 Jul 2009 22:30:11 +0300
> From: nmiettin at cc.joensuu.fi
> To: jenni_julia at hotmail.com
> Subject: voihan vintturi
>
> Heippa hei!
>
> Kävin menneenä viikonloppuna Rautavaaralla lentelemässä ja jutustelin
> puheenjohtaja Kari Ylihärsilän kanssa. Onko teillä ollut jo aiemmin
> puhetta uuden vintturin ostosta Rautavaaran purjelentäjien ja
> riippuliitäjien kesken? Onko ajatusta sen kummemmin mietitty / viety
> eteenpäin? Tai mihin se on kenties tyssännyt? Onko liitäjille
> olemassakaan hyvää ns. vintturia joka siis korvaisi hinauskaluston?
> Kenpä mahtaisi asiasta tietää enemmänkin?
>
> Kesällä 2010 Rautavaaran säätiöllä on meininki saada uusi vintturi
> purjelentäjille, ja sitä ajatellen he hakevat valtiolta avustusta ensi
> syksynä 2009. Avustuksen (joka oli 80%:n luokkaa) myöntämisen
> edellytyksenä on kuitenkin vintturin runsas käyttöaste, joten he
> pyrkivät saamaan mukaan yhteistyöhön nimiä myös Kajaanista, Joensuusta
> jne. Kysymys kuuluukin, olisivatko myös liitäjät kiinnostuneita
> vintturihankkeesta, johon mukaan hankitaan myös riippuliitimen
> hinausvintturi? Hintahan on luultavasti korkea, mutta Kuopiolaiset
> ovat valmiita ottamaan meidät joukkoonsa juuri käyttäjien määrän
> lisääntymisen takia. Olisihan se eduksi Rautavaaran lentokeskuksen
> käytölle muutenkin.
>
> Hinaustaksa olisi luokkaa 10 egee/ hinaus, jolla siis kallista
> vintturia maksetaan useampi vuosi. Jos siis hankintahinta liitäjien
> osalta olisi 10 000 ? luokkaa, siitä jäisi avustuksen jälkeen 2000?
> jota kuittaillaan sitten vuosien myötä hinauksilla. He tietenkin
> toivovat esim. SM-kisoja rautavaaralle joka toinen vuosi, joka sitten
> kuittaa paremmin vintturia takaisin. Hinauskalusto olisi siis
> paikanpäällä aina, kun purjelentäjät ovat paikalla. Heillähän on koko
> kesäksi palkattu vinttaaja paikalla, joka opettelisi tuolloin myös
> liitimen hinauksen. Samoin lähettäjä, koskapa purjelentäjillä on joka
> tapauksessa aina oltava mies siivenkärjessä. Nyt siis yksittäinenkin
> riippuliitäjä pääsisi taivaalle ilman hinauskaluston järjestämistä ja
> kolmen miehen apuvoimajoukkoja.
>
> Säätiö ei edellytä kerhoilta ennakkoon rahallista panosta, vaan on
> kiinnostunut mahdollisista käyttäjistä (kerhojen nimistä). Jos
> vintturi jää seisomaan, heillä on oikeus myydä se parhaaksi
> katsomallaan tavalla pois milloin vain.
>
> Tietenkin kävin rutisemaan sivutuulesta ja pitkistä starttivuoroista
> jne jne. Dolly kuuluu samaan pakettiin, kuulemma. Kiskoilla tai ilman,
> mikä nyt paras olisi. Elikkäs nyt olisi asiasta ymmärtävien ihmisten
> aika puhua, jos intoa riittää moiseen ajatukseen. Millainen siis olisi
> kyseinen vintturi ja dolly? Onko ajatuksessa mitään järkeä ja mikä
> siinä mättää? Määräisivätkö purjelentäjät tuolloin riippuliitäjien
> toiminnan kentällä kokonaan? Nousisivatko kenties hinausmaksut
> taivaisiin? Kuulostaa meikäläisen korvaan liian helpolta hommalta,
> onko nyt naista vedetty viilalla? Mitä minä en asiassa tajua? Ja onko
> Rautavaara kuitenkin niin jumalan selän takana, ettei tänne kukaan
> liitäjä innostu saapumaan moisen vintturin innoittamana? Kenttähän on
> mielettömän upea, oksat pois?
>
> Puranko tässä nyt jotain jo puitua vanhaa asiaa, vai onko kyseessä
> uusi idea ja onko siitä tarpeen edes keskustella? Olisin iloinen
> pienestä palautteesta, hyvästä tai pahasta. :D Ja etenkin, jos
> asiantiimoilta kiinnostuneita löytyy.
>
> Ninni
_________________________________________________________________
More than messages–check out the rest of the Windows Live™.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: http://lists.jyu.fi/pipermail/liidin/attachments/20090717/1152d73d/attachment.html
More information about the Liidin
mailing list