[Linkki] Osallistu aivotutkimukseen!

Lari Liikala lari.liikala at jyu.fi
Thu Apr 15 12:58:20 EEST 2010

Hei!

Olen 24-vuotias kognitiotieteiden opiskelija Jyväskylän yliopiston
tietojenkäsittelytieteiden laitokselta
ja olen suorittamassa graduani musikaalisuuden arvioinnista EEG:n
(elektroenkefalografia) avulla.
Tarkemmin tutkimuksessa seurataan ns. mismatch negativity -aivovastetta,
jonka oletetaan syntyvän
aivojen havaitessa poikkeamia auditorisissa säännönmukaisuuksissa.

Kaipaankin nyt 18-35 -vuotiaita koehenkilöitä musiikin laitoksen
EEG-laboratoriossa suoritettaviin kokeisiin. Kokeeseen osallistumisen
edellytyksenä on normaali kuulo, eikä koehenkilö saa olla lääkityksen
alaisena. Myös diagnosoitu neurologinen poikkeavuus voi olla este
osallistumiselle. Osallistumisesta palkitaan kahdella (2) elokuvalipulla
Finnkinon elokuvateattereihin.

Koetilanteessa suoritetaan kolme koetta, joiden kestot ovat 5min, 20min
ja 70min. Näistä 70min koe
on itse EEG-mittaus. Kaksi muuta ovat musikaalisuutta mittaavia kokeita,
joissa ei käytetä EEG-laitetta.
EEG-kokeessa tehtävänä on vain seurata mykistettyä tekstitettyä
elokuvaa. Elokuvan aikana soitetaan
kaiuttimien välityksellä kokeeseen liittyviä ääniä.

Suoritettavat kokeet kestävät yhteensä noin puolitoista tuntia (1h
30min), mutta valmistelut kokeisiin kestävät
30-60min, jotenka sinun tulisi varata aikaa vähintään 2h30min
koetilannetta varten.

Jos olet kiinnostunut osallistumisesta aivotutkimukseen, voit varata
ajan lähettämällä sähköpostia minulle osoitteeseen lari.liikala at jyu.fi.
Ilmoitathan kaikki sinulle sopivat ajat.
Mikäli sinulla on kysyttävää, lähetä postia, messuile facebookissa tai
ircissä fisuk at ircnet / fisuk at freenode.

Tarkempaa tietoa osallistumisesta, vapaista ajoista, laboratorion
sijainnista ja muusta löydät osoitteesta http://mufe.quiescence.fi .

--
Lari Liikala
lari.liikala at jyu.fi