<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
  <head>

    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
  </head>
  <body text="#000000" bgcolor="#ffffff">
    Hei,<br>
    <br>
    Trikehinaus on alkanut taas kiinnostamaan riippuliit&auml;ji&auml;, joten
    selvittelin Trafin kantaa asiaan. Sielt&auml; tuli hyv&auml; tulkinta
    m&auml;&auml;r&auml;yksist&auml; (Trafin vastaus kokonaisuudessaan on s&auml;hk&ouml;postin
    lopussa):<br>
    <br>
    <b>"</b><i>Ilmailum&auml;&auml;r&auml;yksen OPS M1-23 Lentoty&ouml;, kohdassa 3.2
      alakohtien a) ja b) vaatimus lentokelpoisuustodistuksesta ja
      ansiolent&auml;j&auml;n lupakirjasta kumotaan seuraavasti kohdassa c):
      "Edell&auml; kohdissa a) ja b) sanotut vaatimukset eiv&auml;t kuitenkaan ole
      voimassa, kun toiminnan harjoittaja tekee lentoty&ouml;t&auml; omalla
      kustannuksellaan omiin tarkoituksiinsa, ilman toisen toimeksiantoa
      tai pyynt&ouml;&auml;,...".<br>
      <br>
      N&auml;in on toimittu purjelentokoneiden hinauksissa sek&auml;
      laskuvarjohypp&auml;&auml;jien pudotuksissa, jolloin toiminta on tapahtunut
      jonkun yhteis&ouml;n (kerho, s&auml;&auml;ti&ouml; tms.) sis&auml;ll&auml;. K&auml;yt&auml;nn&ouml;n
      esimerkkin&auml; purjelentokoneita hinataan jatkuvasti my&ouml;s
      ultrakevyill&auml; lentokoneilla, joilla ei ole
      lentokelpoisuustodistusta, vaan lupa ilmailuun, eik&auml; ohjaajalla
      ole tarvinnut olla CPL-lupakirjaa.<br>
      <br>
      Yll&auml; oleviin ilmailulain ja ilmailum&auml;&auml;r&auml;ysten kohtiin vedoten on
      selv&auml;&auml;, ett&auml; harrasteilmailun hinaustoiminnassa lentoty&ouml;lupaa ei
      vaadita liitimien hinaamiseen, kuten ei purjelentokoneiden
      hinaamiseenkaan, kun kaikki toiminta tapahtuu m&auml;&auml;r&auml;ysten mukaan.
      Liitimien hinaamista trikell&auml; (painopisteohjattu ultrakevyt
      lentokone) ei ole kielletty, kuten ei purjelentokoneen hinaamista
      experimental lentokoneella tai ultrakevyell&auml; lentokoneella.
      Hinaajalta ei vaadita CPL lupakirjaa kun t&auml;t&auml; lentoty&ouml;t&auml;, siis
      hinaamista tehd&auml;&auml;n omalla kustannuksella ilman kaupallisia
      tavoitteita.<br>
      <br>
      Jotta liitimen ohjaaja voi k&auml;ytt&auml;&auml; haluamaansa lentoonl&auml;ht&ouml;tapaa,
      on h&auml;nen saatava siihen OPS M2-9 kohdan 1 m&auml;&auml;ritelmien mukaan
      koulutusohjelman mukainen koulutus jonka tulee t&auml;ytt&auml;&auml; OPS M2-9,
      kohdassa 4.3.2 esitetty kunkin lentoonl&auml;ht&ouml;tavan kokemusvaatimus.
      Liidinkoulutukseen ei vaadita koulutuslupaa vaan siihen riitt&auml;&auml;
      lentokoulutusilmoitus joka toimitetaan Trafi:iin.
      Koulutusilmoituksen mukana seuraavaan koulutusohjelmaan tulee
      lis&auml;t&auml; l&auml;ht&ouml;tapakoulutuksiin lentohinauskoulutus, jos sit&auml; ei
      siin&auml; viel&auml; ole.</i>"<br>
    <br>
    OPS M2-9 kohta 4.3.2 sanoo:<br>
    "Liitimen lentoonl&auml;ht&ouml;tapoja ovat:<br>
    a) rinnel&auml;ht&ouml;,<br>
    b) auto-, vintturi- tai vastaava hinaus,<br>
    c) lentohinaus tai<br>
    d) lentoonl&auml;ht&ouml; oman moottorin voimalla.<br>
    <br>
    Rinnel&auml;ht&ouml;&auml; lukuun ottamatta kunkin lentoonl&auml;ht&ouml;tavan k&auml;ytt&auml;minen
    edellytt&auml;&auml; 7<br>
    lentoonl&auml;hd&ouml;n kokemusta kyseisell&auml; tavalla."<br>
    <br>
    Ne riippuliit&auml;j&auml;t, jotkat ovat aikoinaan harrastaneet
    trike-hinauksia m&auml;&auml;r&auml;ysten mukaan ja ovat olleet trikehinauksessa
    v&auml;hint&auml;&auml;n 7 kertaa, saavat hyvill&auml; mielin ottaa hinauksia trikell&auml;
    my&ouml;s nyky&auml;&auml;n. T&auml;h&auml;n kastiin lukeutuvat ymm&auml;rt&auml;&auml;kseni my&ouml;s
    trikehinauskoulutuksen ulkomailla saaneet, jos hinauksia on otettu
    v&auml;hint&auml;&auml;n 7. Muut tarvitsevat koulutuksen, sill&auml; OPS M2-9:n mukaan
    koulutusta on my&ouml;s uusien lentoonl&auml;ht&ouml;tapojen koulutus.<br>
    <br>
    Jos ensi kes&auml;n&auml; halutaan toteuttaa trikehinauskurssi pyk&auml;lien mukaan
    oikein, niin:<br>
    - vuoden 1997 trikehinausohje t&auml;ytyy p&auml;ivitt&auml;&auml; (voi tehd&auml; my&ouml;s
    kokonaan uuden, mutta on varmaan j&auml;rkev&auml;mp&auml;&auml; p&auml;ivitt&auml;&auml; olemassa
    oleva). LITin riippuliitokomitea hyv&auml;ksyy ohjeen.<br>
    - kouluttavan kerhon t&auml;ytyy tehd&auml; Trafiin koulutusilmoitus, jossa
    k&auml;ytett&auml;vien koulutusohjelmien joukossa on mainittu my&ouml;s
    trikehinauskoulutusohje. Jos koulutusilmoitus on jo tehty, t&auml;ytyy
    sit&auml; t&auml;ydent&auml;&auml; t&auml;lt&auml; osin. Sama ilmoitus my&ouml;s SILiin.<br>
    - Trikell&auml; hinataan harrasteilmailuna, hinaamista tehd&auml;&auml;n omalla
    kustannuksella ilman kaupallisia tavoitteita (voin kysy&auml; Trafilta
    viel&auml;, ett&auml; jos triken kulut maksetaan suoraan triken omistajalle
    eik&auml; kerholle, niin onko se ok. Trafi mailissaan puhuu jonkun
    yhteis&ouml;n (kerhon) sis&auml;ll&auml; tapahtuvasta toiminnasta).<br>
    - Niin ja tietysti trikelent&auml;jille pahvit voimaan, jossei jo ole
    (uusi koulutusohje t&auml;t&auml; koskien on tuloillaan)<br>
    <br>
    Katriina<br>
    <br>
    -------- Original Message --------
    <table class="moz-email-headers-table" border="0" cellpadding="0"
      cellspacing="0">
      <tbody>
        <tr>
          <th valign="BASELINE" align="RIGHT" nowrap="nowrap">Subject: </th>
          <td>VS: Riippuliitimen hinaaminen trikell&auml;</td>
        </tr>
        <tr>
          <th valign="BASELINE" align="RIGHT" nowrap="nowrap">Date: </th>
          <td>Thu, 15 Nov 2012 16:34:59 +0200</td>
        </tr>
        <tr>
          <th valign="BASELINE" align="RIGHT" nowrap="nowrap">From: </th>
          <td>Ansa Hannu <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:Hannu.Ansa@trafi.fi">&lt;Hannu.Ansa@trafi.fi&gt;</a></td>
        </tr>
        <tr>
          <th valign="BASELINE" align="RIGHT" nowrap="nowrap">To: </th>
          <td>Katriina Kajala <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:katriina@kokemuskauppa.com">&lt;katriina@kokemuskauppa.com&gt;</a></td>
        </tr>
      </tbody>
    </table>
    <br>
    Hei,<br>
    <pre>
Anteeksi ett&auml; vastaus on viipynyt.
Olen l&ouml;yt&auml;nyt seuraavat asiaa koskevat kohdat ilmailulaista ja ilmailum&auml;&auml;r&auml;yksist&auml;:

Ilmailulain 6&sect;, 2 momentissa sanotaan ett&auml;: " J&auml;ljemp&auml;n&auml; 2,3,5,6 ja 9 luvussa olevia s&auml;&auml;nn&ouml;ksi&auml; ei sovelleta seuraaviin ilma-aluksiin ja laitteisiin; ja jos lentoturvallisuuden kannalta ei ole estett&auml;, Liikenteen turvallisuusvirasto voi my&ouml;nt&auml;&auml; niille v&auml;h&auml;isi&auml; poikkeuksia 7 ja 8 luvun s&auml;&auml;nn&ouml;ksist&auml;: 1) painopisteohjattu ultrakevyt lentokone tai moottoroitu laskuvarjo; 2) liidin, jonka rakenteellinen massa yksipaikkaisena on enint&auml;&auml;n 80 kilogrammaa tai kaksipaikkaisena 100 kilogrammaa, mukaan luettuna jaloilta l&auml;htev&auml;t liitimet; ...". 

Ilmailulain 7 luvun 77&sect;, 2 momentissa esitet&auml;&auml;n ett&auml;: "Lentoty&ouml;lupaa ei vaadita Liikenteen turvallisuusviraston m&auml;&auml;r&auml;ysten mukaisesti tapahtuviin: 1) purjelentokoneiden hinauslentoihin; ..."
Ilmailulain 7 luvun 77&sect;, 3 momentissa esitet&auml;&auml;n ett&auml;: "Liikenteen turvallisuusvirasto voi sallia, ett&auml; muutakin kuin 2 momentissa tarkoitettua lentoty&ouml;t&auml; saa harjoittaa ilman lupaa, jos luvan hankkiminen ei turvallisuuden varmistamiseksi ole tarpeen."

Ilmailum&auml;&auml;r&auml;ys OPS M2-9 Liitimet m&auml;&auml;r&auml;&auml; liiditoiminnasta. Sen kohdan 4.3 alla on: "Liitimen lentoonl&auml;ht&ouml;tapoja ovat: a) rinnel&auml;ht&ouml;, b) auto-, vintturi- tai vastaava hinaus, c) lentohinaus tai d) lentoonl&auml;ht&ouml; oman moottorin voimalla."... 

Ilmailum&auml;&auml;r&auml;yksen OPS M1-23 Lentoty&ouml;, ensimm&auml;isen sivun alaosassa sanotaan: "Ilmailuhallinnon lupa vaaditaan kuitenkin, paitsi harjoitettaessa lentoty&ouml;t&auml; valtion ilma-aluksella rajavartiolaitoksen lakis&auml;&auml;teisten teht&auml;vien hoitamiseksi, aina a) Ilma-alusten ja muiden esineiden hinauslentoihin, lukuun ottamatta Ilmailuhallinnon m&auml;&auml;r&auml;ysten mukaisesti tapahtuvia purjelentokoneiden tai liitimien hinauslentoja ...". 

Ilmailum&auml;&auml;r&auml;yksen OPS M1-23 Lentoty&ouml;, kohdassa 3.2 alakohtien a) ja b) vaatimus lentokelpoisuustodistuksesta ja ansiolent&auml;j&auml;n lupakirjasta kumotaan seuraavasti kohdassa c): "Edell&auml; kohdissa a) ja b) sanotut vaatimukset eiv&auml;t kuitenkaan ole voimassa, kun toiminnan harjoittaja tekee lentoty&ouml;t&auml; omalla kustannuksellaan omiin tarkoituksiinsa, ilman toisen toimeksiantoa tai pyynt&ouml;&auml;,...".

N&auml;in on toimittu purjelentokoneiden hinauksissa sek&auml; laskuvarjohypp&auml;&auml;jien pudotuksissa, jolloin toiminta on tapahtunut jonkun yhteis&ouml;n (kerho, s&auml;&auml;ti&ouml; tms.) sis&auml;ll&auml;.
K&auml;yt&auml;nn&ouml;n esimerkkin&auml; purjelentokoneita hinataan jatkuvasti my&ouml;s ultrakevyill&auml; lentokoneilla, joilla ei ole lentokelpoisuustodistusta, vaan lupa ilmailuun, eik&auml; ohjaajalla ole tarvinnut olla CPL-lupakirjaa.

Yll&auml; oleviin ilmailulain ja ilmailum&auml;&auml;r&auml;ysten kohtiin vedoten on selv&auml;&auml;, ett&auml; harrasteilmailun hinaustoiminnassa lentoty&ouml;lupaa ei vaadita liitimien hinaamiseen, kuten ei purjelentokoneiden hinaamiseenkaan, kun kaikki toiminta tapahtuu m&auml;&auml;r&auml;ysten mukaan. Liitimien hinaamista trikell&auml; (painopisteohjattu ultrakevyt lentokone) ei ole kielletty, kuten ei purjelentokoneen hinaamista experimental lentokoneella tai ultrakevyell&auml; lentokoneella. Hinaajalta ei vaadita CPL lupakirjaa kun t&auml;t&auml; lentoty&ouml;t&auml;, siis hinaamista tehd&auml;&auml;n omalla kustannuksella ilman kaupallisia tavoitteita.


Jotta liitimen ohjaaja voi k&auml;ytt&auml;&auml; haluamaansa lentoonl&auml;ht&ouml;tapaa, on h&auml;nen saatava siihen OPS M2-9 kohdan 1 m&auml;&auml;ritelmien mukaan koulutusohjelman mukainen koulutus jonka tulee t&auml;ytt&auml;&auml; OPS M2-9, kohdassa 4.3.2 esitetty kunkin lentoonl&auml;ht&ouml;tavan kokemusvaatimus. Liidinkoulutukseen ei vaadita koulutuslupaa vaan siihen riitt&auml;&auml; lentokoulutusilmoitus joka toimitetaan Trafi:iin. Koulutusilmoituksen mukana seuraavaan koulutusohjelmaan tulee lis&auml;t&auml; l&auml;ht&ouml;tapakoulutuksiin lentohinauskoulutus, jos sit&auml; ei siin&auml; viel&auml; ole.

(Lentos&auml;&auml;nt&ouml;jen OPS M1-1, kohta 3.2 v&auml;ist&auml;miss&auml;&auml;nn&ouml;iss&auml; liitimet, my&ouml;s moottorin voimalla kulkevat, rinnastetaan purjelentokoneisiin).


Terveisin
******************************
Hannu Ansa
Tarkastaja
Vaatimustenmukaisuus, Valvonta
p.029 534 6016, 050 511 3600
e-mail: hannu.ansa(at)trafi.fi
Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi
Ilmailu
Kumpulantie 9, Helsinki
PL 320, 00101 Helsinki
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.trafi.fi">www.trafi.fi</a></pre>
  </body>
</html>