<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
</head>
<body text="#000000" bgcolor="#ffffff">
Hei,<br>
<br>
Trikehinaus on alkanut taas kiinnostamaan riippuliitäjiä, joten
selvittelin Trafin kantaa asiaan. Sieltä tuli hyvä tulkinta
määräyksistä (Trafin vastaus kokonaisuudessaan on sähköpostin
lopussa):<br>
<br>
<b>"</b><i>Ilmailumääräyksen OPS M1-23 Lentotyö, kohdassa 3.2
alakohtien a) ja b) vaatimus lentokelpoisuustodistuksesta ja
ansiolentäjän lupakirjasta kumotaan seuraavasti kohdassa c):
"Edellä kohdissa a) ja b) sanotut vaatimukset eivät kuitenkaan ole
voimassa, kun toiminnan harjoittaja tekee lentotyötä omalla
kustannuksellaan omiin tarkoituksiinsa, ilman toisen toimeksiantoa
tai pyyntöä,...".<br>
<br>
Näin on toimittu purjelentokoneiden hinauksissa sekä
laskuvarjohyppääjien pudotuksissa, jolloin toiminta on tapahtunut
jonkun yhteisön (kerho, säätiö tms.) sisällä. Käytännön
esimerkkinä purjelentokoneita hinataan jatkuvasti myös
ultrakevyillä lentokoneilla, joilla ei ole
lentokelpoisuustodistusta, vaan lupa ilmailuun, eikä ohjaajalla
ole tarvinnut olla CPL-lupakirjaa.<br>
<br>
Yllä oleviin ilmailulain ja ilmailumääräysten kohtiin vedoten on
selvää, että harrasteilmailun hinaustoiminnassa lentotyölupaa ei
vaadita liitimien hinaamiseen, kuten ei purjelentokoneiden
hinaamiseenkaan, kun kaikki toiminta tapahtuu määräysten mukaan.
Liitimien hinaamista trikellä (painopisteohjattu ultrakevyt
lentokone) ei ole kielletty, kuten ei purjelentokoneen hinaamista
experimental lentokoneella tai ultrakevyellä lentokoneella.
Hinaajalta ei vaadita CPL lupakirjaa kun tätä lentotyötä, siis
hinaamista tehdään omalla kustannuksella ilman kaupallisia
tavoitteita.<br>
<br>
Jotta liitimen ohjaaja voi käyttää haluamaansa lentoonlähtötapaa,
on hänen saatava siihen OPS M2-9 kohdan 1 määritelmien mukaan
koulutusohjelman mukainen koulutus jonka tulee täyttää OPS M2-9,
kohdassa 4.3.2 esitetty kunkin lentoonlähtötavan kokemusvaatimus.
Liidinkoulutukseen ei vaadita koulutuslupaa vaan siihen riittää
lentokoulutusilmoitus joka toimitetaan Trafi:iin.
Koulutusilmoituksen mukana seuraavaan koulutusohjelmaan tulee
lisätä lähtötapakoulutuksiin lentohinauskoulutus, jos sitä ei
siinä vielä ole.</i>"<br>
<br>
OPS M2-9 kohta 4.3.2 sanoo:<br>
"Liitimen lentoonlähtötapoja ovat:<br>
a) rinnelähtö,<br>
b) auto-, vintturi- tai vastaava hinaus,<br>
c) lentohinaus tai<br>
d) lentoonlähtö oman moottorin voimalla.<br>
<br>
Rinnelähtöä lukuun ottamatta kunkin lentoonlähtötavan käyttäminen
edellyttää 7<br>
lentoonlähdön kokemusta kyseisellä tavalla."<br>
<br>
Ne riippuliitäjät, jotkat ovat aikoinaan harrastaneet
trike-hinauksia määräysten mukaan ja ovat olleet trikehinauksessa
vähintään 7 kertaa, saavat hyvillä mielin ottaa hinauksia trikellä
myös nykyään. Tähän kastiin lukeutuvat ymmärtääkseni myös
trikehinauskoulutuksen ulkomailla saaneet, jos hinauksia on otettu
vähintään 7. Muut tarvitsevat koulutuksen, sillä OPS M2-9:n mukaan
koulutusta on myös uusien lentoonlähtötapojen koulutus.<br>
<br>
Jos ensi kesänä halutaan toteuttaa trikehinauskurssi pykälien mukaan
oikein, niin:<br>
- vuoden 1997 trikehinausohje täytyy päivittää (voi tehdä myös
kokonaan uuden, mutta on varmaan järkevämpää päivittää olemassa
oleva). LITin riippuliitokomitea hyväksyy ohjeen.<br>
- kouluttavan kerhon täytyy tehdä Trafiin koulutusilmoitus, jossa
käytettävien koulutusohjelmien joukossa on mainittu myös
trikehinauskoulutusohje. Jos koulutusilmoitus on jo tehty, täytyy
sitä täydentää tältä osin. Sama ilmoitus myös SILiin.<br>
- Trikellä hinataan harrasteilmailuna, hinaamista tehdään omalla
kustannuksella ilman kaupallisia tavoitteita (voin kysyä Trafilta
vielä, että jos triken kulut maksetaan suoraan triken omistajalle
eikä kerholle, niin onko se ok. Trafi mailissaan puhuu jonkun
yhteisön (kerhon) sisällä tapahtuvasta toiminnasta).<br>
- Niin ja tietysti trikelentäjille pahvit voimaan, jossei jo ole
(uusi koulutusohje tätä koskien on tuloillaan)<br>
<br>
Katriina<br>
<br>
-------- Original Message --------
<table class="moz-email-headers-table" border="0" cellpadding="0"
cellspacing="0">
<tbody>
<tr>
<th valign="BASELINE" align="RIGHT" nowrap="nowrap">Subject: </th>
<td>VS: Riippuliitimen hinaaminen trikellä</td>
</tr>
<tr>
<th valign="BASELINE" align="RIGHT" nowrap="nowrap">Date: </th>
<td>Thu, 15 Nov 2012 16:34:59 +0200</td>
</tr>
<tr>
<th valign="BASELINE" align="RIGHT" nowrap="nowrap">From: </th>
<td>Ansa Hannu <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:Hannu.Ansa@trafi.fi"><Hannu.Ansa@trafi.fi></a></td>
</tr>
<tr>
<th valign="BASELINE" align="RIGHT" nowrap="nowrap">To: </th>
<td>Katriina Kajala <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:katriina@kokemuskauppa.com"><katriina@kokemuskauppa.com></a></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<br>
Hei,<br>
<pre>
Anteeksi että vastaus on viipynyt.
Olen löytänyt seuraavat asiaa koskevat kohdat ilmailulaista ja ilmailumääräyksistä:
Ilmailulain 6§, 2 momentissa sanotaan että: " Jäljempänä 2,3,5,6 ja 9 luvussa olevia säännöksiä ei sovelleta seuraaviin ilma-aluksiin ja laitteisiin; ja jos lentoturvallisuuden kannalta ei ole estettä, Liikenteen turvallisuusvirasto voi myöntää niille vähäisiä poikkeuksia 7 ja 8 luvun säännöksistä: 1) painopisteohjattu ultrakevyt lentokone tai moottoroitu laskuvarjo; 2) liidin, jonka rakenteellinen massa yksipaikkaisena on enintään 80 kilogrammaa tai kaksipaikkaisena 100 kilogrammaa, mukaan luettuna jaloilta lähtevät liitimet; ...".
Ilmailulain 7 luvun 77§, 2 momentissa esitetään että: "Lentotyölupaa ei vaadita Liikenteen turvallisuusviraston määräysten mukaisesti tapahtuviin: 1) purjelentokoneiden hinauslentoihin; ..."
Ilmailulain 7 luvun 77§, 3 momentissa esitetään että: "Liikenteen turvallisuusvirasto voi sallia, että muutakin kuin 2 momentissa tarkoitettua lentotyötä saa harjoittaa ilman lupaa, jos luvan hankkiminen ei turvallisuuden varmistamiseksi ole tarpeen."
Ilmailumääräys OPS M2-9 Liitimet määrää liiditoiminnasta. Sen kohdan 4.3 alla on: "Liitimen lentoonlähtötapoja ovat: a) rinnelähtö, b) auto-, vintturi- tai vastaava hinaus, c) lentohinaus tai d) lentoonlähtö oman moottorin voimalla."...
Ilmailumääräyksen OPS M1-23 Lentotyö, ensimmäisen sivun alaosassa sanotaan: "Ilmailuhallinnon lupa vaaditaan kuitenkin, paitsi harjoitettaessa lentotyötä valtion ilma-aluksella rajavartiolaitoksen lakisääteisten tehtävien hoitamiseksi, aina a) Ilma-alusten ja muiden esineiden hinauslentoihin, lukuun ottamatta Ilmailuhallinnon määräysten mukaisesti tapahtuvia purjelentokoneiden tai liitimien hinauslentoja ...".
Ilmailumääräyksen OPS M1-23 Lentotyö, kohdassa 3.2 alakohtien a) ja b) vaatimus lentokelpoisuustodistuksesta ja ansiolentäjän lupakirjasta kumotaan seuraavasti kohdassa c): "Edellä kohdissa a) ja b) sanotut vaatimukset eivät kuitenkaan ole voimassa, kun toiminnan harjoittaja tekee lentotyötä omalla kustannuksellaan omiin tarkoituksiinsa, ilman toisen toimeksiantoa tai pyyntöä,...".
Näin on toimittu purjelentokoneiden hinauksissa sekä laskuvarjohyppääjien pudotuksissa, jolloin toiminta on tapahtunut jonkun yhteisön (kerho, säätiö tms.) sisällä.
Käytännön esimerkkinä purjelentokoneita hinataan jatkuvasti myös ultrakevyillä lentokoneilla, joilla ei ole lentokelpoisuustodistusta, vaan lupa ilmailuun, eikä ohjaajalla ole tarvinnut olla CPL-lupakirjaa.
Yllä oleviin ilmailulain ja ilmailumääräysten kohtiin vedoten on selvää, että harrasteilmailun hinaustoiminnassa lentotyölupaa ei vaadita liitimien hinaamiseen, kuten ei purjelentokoneiden hinaamiseenkaan, kun kaikki toiminta tapahtuu määräysten mukaan. Liitimien hinaamista trikellä (painopisteohjattu ultrakevyt lentokone) ei ole kielletty, kuten ei purjelentokoneen hinaamista experimental lentokoneella tai ultrakevyellä lentokoneella. Hinaajalta ei vaadita CPL lupakirjaa kun tätä lentotyötä, siis hinaamista tehdään omalla kustannuksella ilman kaupallisia tavoitteita.
Jotta liitimen ohjaaja voi käyttää haluamaansa lentoonlähtötapaa, on hänen saatava siihen OPS M2-9 kohdan 1 määritelmien mukaan koulutusohjelman mukainen koulutus jonka tulee täyttää OPS M2-9, kohdassa 4.3.2 esitetty kunkin lentoonlähtötavan kokemusvaatimus. Liidinkoulutukseen ei vaadita koulutuslupaa vaan siihen riittää lentokoulutusilmoitus joka toimitetaan Trafi:iin. Koulutusilmoituksen mukana seuraavaan koulutusohjelmaan tulee lisätä lähtötapakoulutuksiin lentohinauskoulutus, jos sitä ei siinä vielä ole.
(Lentosääntöjen OPS M1-1, kohta 3.2 väistämissäännöissä liitimet, myös moottorin voimalla kulkevat, rinnastetaan purjelentokoneisiin).
Terveisin
******************************
Hannu Ansa
Tarkastaja
Vaatimustenmukaisuus, Valvonta
p.029 534 6016, 050 511 3600
e-mail: hannu.ansa(at)trafi.fi
Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi
Ilmailu
Kumpulantie 9, Helsinki
PL 320, 00101 Helsinki
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.trafi.fi">www.trafi.fi</a></pre>
</body>
</html>